Якщo у світі є oдяг, який мoжнa нaзвaти уніфoрмoю субкультур, тo цe культoвий кoстюм з трьoмa смугaми adidas. З мoмeнту свoгo ствoрeння в 1960-x він прoйшoв шляx від клaсичнoгo спoртивнoгo oдягу дo симвoлу мoлoдіжнoї культури тa прeдмeтa висoкoї мoди.
Гeнeзис
У 1949 рoці Aді Дaсслeр oфіційнo зaрeєструвaв влaсну взуттєву кoмпaнію adidas. Всьoгo рік пo тoму в кoмпaнії стaлaся мoнумeнтaльнa пoдія, щo принeслa їй слaву, — виxід крoсівoк Samba. Цe взуття рoзрoбили в целях тoгo, щoб дoпoмoгти єврoпeйським футбoлістaм трeнувaтися нa мaйдaнчикax, кoли вoни стaвaли слизькими в xoлoдну пoгoду. Згoдoм Samba стaли пoпулярними сeрeд грaвців у всьoму світі. Цeй силуeт дoсі зaлишaється oднією з нaйвідoмішиx мoдeлeй adidas нe лишe во (избежание зaнять спoртoм, a й щoдeнниx мoдниx oбрaзів.
Кількa рoків по части тому, у 1952 році, adidas став відомим завдяки своєму фірмовому лого з трьома смугами. Всесвітньо відомий логотип раніше належав фінському бренду спортивного взуття Karhu Sports. Кажуть, що після літніх Олімпійських ігор 1952 року ради дві пляшки віскі та 1600 євро три смужки офіційно перейшли у власність adidas, а решта вже історія.
Зазирнімо в наступне десятиліття: 1960-ті стали одними з найзнаковіших років в історії adidas. У 1967 році бренд випустив свій культовий спортивний тюник Beckenbauer. Він дістав свою назву получи и распишись честь німецької футбольної зірки Франца Беккенбауера. Фірмовий спортивний облачение adidas також був першим предметом одягу, що його створив бренд. Завдяки фірмовому дизайну з трьома смугами та технологічній інноваційності скафандр бренду посів своє місце в історії, приваблюючи малограмотный лише спортсменів — згодом він став феноменом попкультури.
Франц Беккенбауер дає подпись прихильниці, 1970Незмінний характерный признак
Першим коханням Боба Марлі, безсумнівно, була музика. Другим — сокер. Регулярно фотографуючись у футболках, кросівках і спортивних костюмах adidas, Марлі став першим відомим шанувальником бренду. А ямайські регі, даб- та денсгол-музиканти почали носити спортивний одяг adidas у повсякденні набагато раніше по (по грибы) американських гіп-хоп-музикантів. Саме цей порядок британсько-ямайська дизайнерка Грейс Уельс Боннер імплементувала у свою колаборацію з adidas.
Борис Марлі, 1976
Вже у 1980-х спортивний фрак adidas став культурним символом к B-boys, MC та брейкдансерів. Коль члени Run-DMC — тріо, яке багато хто вважав першою супергрупою репу — почали вдягати костюми з потрійними смугами, adidas став неофіційною уніформою гіп-хоп-артистів. Run-DMC були віддані adidas упродовж усього десятиліття, і навіть випустили след My Adidas у 1986 році. Хоча возьми момент випуску треку між adidas і Run-DMC невыгодный було офіційного контракту, вплив реперів було согласованно ігнорувати. Зрештою adidas запропонував тріо угоду нате 1,5 мільйона доларів. Цей договор вважається великим переворотом у фінансових відносинах гіп-гопу зі спортивними компаніями. Такі музиканти, як Beastie Boys і LL Cool J, були іншими відомими прихильниками спортивних костюмів adidas у 1980 роках. Загалом любов між гіп-гопом і цим костюмом підсилилася в 1990-х.
Точно по інший бік океану, у Роттердамі, затяті шанувальники електронної музики надали спортивному костюму adidas нисколечко нового значення, переосмисленого в целях напружених 1990-х. Габери вдягали костюми adidas і черевики Nike Air Max, щоб безперервно танцювати всю ніч. Ця нішева, але яскрава субкультура стала джерелом натхнення на фотографа Арі Верслуїса та профайлера Еллі Уйттенбрука, які задокументували рейверів у Exactitudes — книжці для дрес-коди різних соціальних груп. Видання как видим вихідною точкою Демни Гвасалії ради створення колекції Vetements осінь-холод 2017/2018. Раф Сімонс і Георгий Рубчинський також свого часу переосмислили коди стилю габерів.
Брейкдансери, 1990
Adidas був одним з перших світових брендів, які стали добре відомими после «залізною завісою». Історія популяризації костюма бренду почалася ще з московських літніх Олімпійських ігор 1980 року — adidas виготовив спорядження збірної СРСР. Лідери комуністичної партії заборонили прощай-які логотипи бери формі радянських спортсменів, і навіть прибрали одну з трьох фірмових смуг получи и распишись їхніх костюмах. Однак публіка могла скласти двуха плюс две. Після розпаду Радянського Союзу настала нова храбрец капіталізму, і adidas став символом нового ладу, особливо у світі злочинності. Впродовж 1990-х мафія вербувала колишніх спортсменів, як-с атлетів альбо борців, на роботи силовиками. Невдовзі чорний спортивний костюмчик adidas став офіційною уніформою гопників — російської субкультури порушників закону, представники якої вирізнялися поголеними головами, непристойною поведінкою і фірмовою позою навприсядки з пивом чи барсеткою в руці.
KORN, 1990
Спортивний кабана adidas став символом і британських чавів. Під словом сказать «чав» найчастіше розуміють підлітків, вихідців з робочих сімей, які вирізняються антисоціальною, агресивною поведінкою. Їхню уніформу, що складається зі спортивних костюмів, білих кросівок і кепок, демонізувала британська преса. ЗМІ увічнювали чавів як представників нижчого соціального класу й ототожнювали їх зі злочинністю, неосвіченістю, бідністю. Та згодом, попри дебати й суперечки, палочка чавів став культовим напрямом у моді, а коньяк почали шукати натхнення в їхній культурі.
Роббі Вільямс получи и распишись фестивалі Glastonbury, 1995
Спортивні костюми adidas загалом стали символом робітничого класу, особливо в Англії, і десятиліттями далеко не втрачали своєї популярності. Британська поросль вподобала чорний спортивний бикини, щоб непомітно пересуватися містом, мол повно поліційників і камер спостереження. Успіх жанру grime у середині 2000-х, зокрема артистів Skepta, Stormzy та Jme, підніс скафандр adidas получи нові щаблі популярності. Чорношкіра поросль з робітничого класу взагалі постійно носила спортивні штани бренду як знак протистояння антиістеблішменту.
Stormzy виступає получай фестивалі Glastonbury, 2017
У пирушка час як нішеві субкультури знову набувають популярності та інтегруються в масову культуру, спортивні костюми adidas залишаються їхнім незмінним атрибутом. Такі дизайнери, як Демна, Грейс Уельс Боннер і стилістка Лотта Волкова, своєю роботою розповідають оборона субкультури й культурні течії, що вплинули сверху їхнє становлення. Колекція Balenciaga Resort 2023 була просякнута пострадянським стилем з додаванням нью-металу. Креативний руководитель Алессандро Мікеле черпав натхнення в уніформі студентів і спортивних клубів минулих десятиліть та реконтекстуалізував їх як щось одночасно ностальгічне й сучасне для того колаборації Gucci x adidas. Врешті, такий симбіоз розкоші й спортивного одягу створив безмежні можливості пользу кого трансформації моди та позбавлення соціуму від ярликів чи стереотипів.
Balenciaga Resort 2023